به گزارش راهبرد معاصر، معضلات کلانشهر تهران یکی دوتا نیست، موضوعات زیادی وجود دارد که تهرانیها مجبور به تحمل آن هستند؛ از آلودگی هوا و ترافیک گرفته تا کمبود حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان اتوبوس و تاکسی.
متأسفانه همانقدر که تاکسیها همپای اتوبوس و مترو نقش قابل توجهی در جا به جایی شهروندان دارد، مانند ناوگان اتوبوسرانی هم از فرسودگی رنج میبرد.
تهران قریب به 80 هزار تاکسی دارد که حدود 35 هزار دستگاه یعنی چیزی حدود 45 درصد از آنها عمر بالای 10 سال دارند و فرسوده محسوب میشوند؛ از آنجایی که فرسودگی تاکسیها معضل جدیدی نیست در سال 1394 پیشنهاد طرح «کلید به کلید» از سوی سازمان تاکسیرانی مطرح شد؛ پیشنهاد طرح شده به این صورت بود که خودروساز گواهی اسقاط خودرو را با مبلغ تعیین شده به عنوان آورده تاکسیران برداشت کند و با پرداخت تسهیلاتی به تاکسیرانی زمینه خرید تاکسی اقساطی برای تاکسیرانها فراهم شود.
با آغاز اجرای این طرح در سال 95 تاکسیهای فرسوده درمسیر نوسازی قرار گرفتند اما در ادامه راه، برای چندبار متوالی لباس توقف بر تن کرد و هنوز هم اندر خم یک کوچه است؛ اما حالا مشکل به شکل دیگری رقم خورده و تعدادی از تاکسیرانهایی که برای نوسازی خودروی خود اقدام کرده بودند چند ماهی است که چشم انتظار خودروی نو برای امرار معاش و گذران زندگی هستند.
دپوی 1500 دستگاه تاکسی در پارکینگها/ تاکسیهای دپو شده احتکار نیست
طبق خبری که به تازگی از سوی سردار محمدرضا مقیمی؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی مطرح شد از حدود دو ماه پیش بالغ بر 5 هزار خودرو ظن به احتکار در استانهایی همچون تهران، فارس، اصفهان، البرز کشف شده که 1500 دستگاه از آنها تاکسی بوده است.
مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور احتکار تاکسیهای کشف شده را رد کرد و به خبرنگار تسنیم گفت: برای نوسازی تاکسیهای فرسوده، متقاضیان ابتدا ثبتنام میکنند و متناسب با آن و تفاهمنامهای که با خودروساز منعقد میشود برنامه تولید تاکسی در دستور کار خودروساز قرار میگیرد بنابراین خریدار تاکسی مشخص است و خرید و فروش آن خارج از این چارچوب و در بازار آزاد، امکانپذیر نیست! بر این اساس احتکار موضوعیت ندارد چرا که خودروها بنا به تقاضای مجموعه تاکسیرانی و با توجه به ثبتنام تاکسیرانها تولید شده است.
با این توضیحات نخستین پرسشی که مطرح میشود این است که علت دپوی تاکسیها که 50 دستگاه از آنها متعلق به تهران است، چیست؟
وی در اینباره نیز به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: دلیل دپو شدن تاکسیها در نمایندگیها این است که ابتدای سال جاری سازمان محیط زیست ابلاغیهای صادر و براساس آن شمارهگذاری این تاکسیها را متوقف کرد زیرا قرار بود طبق مصوبه دولت، خودروسازان این خودروها را از یورو 4 به یورو 5 ارتقا دهند؛ حال به هردلیلی که باید آن را از خودروساز پرسید این اتفاق رخ نداده و خودروهای تولید شده به دلیل ابلاغیه محیط زیست شمارهگذاری نشدهاند. ما از محیط زیست میخواهیم برای انجام شمارهگذاری این خودروها کمک کند چرا که این تاکسیها متعلق به رانندگان دارای خودروی فرسوده است و بسیاری از آنها تاکسی خود را اسقاط کردهاند.
علیرضا قنادان؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در گفتوگو با تسنیم احتکار تاکسیها را رد کرد و گفت: طبق قانون هر فرد بیشتر از یک تاکسی نمیتواند به نام داشته باشد و هنگام اسقاط خودرو، یک تاکسی به ازای آن وارد ناوگان میشود که مالک آن مشخص است.
وی با اشاره به اینکه فرآیند نوسازی تاکسی مانند خودروهای شخصی نیست، ادامه داد: وقتی یک پلاک تاکسی صادر میشود با اطمینان میتوان گفت یک تاکسی به ازای آن اسقاط شده است و زمانی که مرکز اسقاط، گزینه اسقاط را انتخاب میکند، پلاک خودروی فرسوده باطل و مراحل ارائه تاکسی جدید به سرعت طی میشود و مانند خودروهای عادی تعللی ایجاد نمیشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: تاکسیرانهایی که سال گذشته برای اسقاط خودروی فرسوده خود اقدام کردند، پلاکگذاری خودروی جدید به دلیل استانداردهای محیط زیستی برایشان انجام نشد این درحالیست که طبق طرح کلید به کلید در نوسازی تاکسیها، به محض اسقاط خودروی فرسوده باید تاکسی جدید تحویل مالک شود؛ این فرآیند به این معنی است که به طور اتوماتیک احتکار تاکسیها امکانپذیر نیست.
چندین دستگاه در حوزه نوسازی ناوگان تاکسی اظهارنظر میکنند
وی با بیان اینکه طبق ضابطه موجود در تاکسیرانی تهران اگر یک فرد خودروی تاکسی خریداری کند در طول دو سال تنها یک بار اجازه خرید و فروش دارد که این امر از وقوع هر نوع سوءاستفاده جلوگیری میکند، افزود: مشکل مالکان این تاکسیها این است که بین تداخل در چند ضابطه قانونی گرفتار شدهاند البته باید به این نکته توجه داشت اینکه چندین دستگاه در زمینه نوسازی ناوگان تاکسی نظر میدهند و بروکراسی خاصی بر این فرآیند حاکم است مسئله ما در دستگاههای حاکمیتی، دولتی، خودروساز و غیره است و نباید تاکسیرانان و شهروندان در این خلال گرفتار شوند.
صرفنظر از سختی کار تاکسیرانها و زحمتی که آنها در روزهای گرم و سرد سال برای جابه جایی مسافران در سطح شهر متحمل میشوند؛در این موضوع مسئله سخت شدن گذران زندگی آنهاست چراکه بعد از اسقاط خودروهایشان، چشم انتظار خودروی جدید هستند تا بتوانند به امرار معاش بپردازند.
قنادان در بخش دیگری از گفتوگوی خود خبری خوشی هم برای تاکسیرانها داشت و گفت: مصوبه ممنوعیت شمارهگذاری خودرو با استاندارد یورو 4 از سوی هیئت دولت ابلاغ شد و هرگونه اصلاح در آن نیز باید توسط هیئت دولت انجام شود اما پیگیریهایی در حد توانمان انجام دادهایم و تماسهای متعددی با دستگاههای مرتبط از جمله با رئیس سازمان محیط زیست برقرار شده تا مشکل تاکسیرانان حل شود؛ طبق آخرین اخبار نیز درخواست معافیت این دسته از خودروها به پیشنهاد وزارت کشور به دولت ارسال شده تا در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شود که در صورت تایید، قفل شمارهگذاری این تاکسیها باز خواهد شد.
هر چند تلاش و سختگیری برای ارتقای کیفیت خودروها شایسته و ضروری است اما در شرایطی که مانند این موضوع اجرای کار با موانعی رو به روست و مشکلی در خلل آن ایجاد شده، باید این نکته را در نظر داشت که فعالیت خودروهای فرسوده، آلایندگی بیشتری نسبت به یک خودروی صفر کیلومتر یورو 4 دارد و کمک به ورود تاکسیهای جدید به چرخه حمل ونقل مسافران تأثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت. امید است دولت تدبیر و امید، تدبیر مناسبی برای این موضوع بیندیشد و گرهی از کار تاکسیرانها باز کند.
منبع:تسنیم
همچنین اردیبهشت ماه خودروم رو که کاملا غیر قابل استفاده بود به امید دریافت قیمت خودش که 5 میلیون هست تحویل دادم پول رو که پرداخت نکردن هیچ خودرو رو هم تحویل ندادن و الان بیشتر از 4 ماهه که هیچگونه درآمدی ندارم و با یارانه امرار معاش میکنیم و هیچ مسئولی هم پیگیری نمیکنه .
تکلیف ما چیه تا کی باید با این فلاکت ادامه بدیم ؟!